Wednesday, August 26, 2009

Nasi Gulai Suku-Suku

FA yang berasal dari Kelantan telah bekerja di Kuala Lumpur beberapa bulan. Dia tinggal serumah dengan rakan sekerjanya Ros. Pada hari pertama Ramadan, mereka berdua bersiap-siap untuk berbuka puasa dengan membuka bungkusan makanan masing-masing yang baru dibeli dari bazar Ramadan.

Fa: Beli apa? Banyak nampaknya tu.

Ros: Nasi tomato dan ayam percik. Bubur cacar pun ada ni. Kaubeli apa lak?

Fa: Aku tadi tak tau nak pilih apa, banyak sangat. Last-last ambik gulai lemak nangka dengan ikan masin. Murah sangatlah mak cik tu jual, singgit je nasi ngan gulai. Aku ambik gak kuih dua tiga jenis, geram tengok!

Ros: Amboi! Sedap tu, terasa macam kat kampung pulak. Aku nak tumpang sikit gulai nangka tu nanti.

(Setelah membuka juadah masing-masing)

Fa: Eh!! Kenapa sikit sangat nih! Nasi adalah tiga suap, bercampur pulak tu dengan gulai. Sikit sangat nih!

Ros: Kau minta apa kat mak cik jual nasi tu tadi?

Fa: Aku minta nasi dengan gulai lemak nangka dengan ikan masinlah. Aku minta nasi dengan gulai suku-suku.

Ros: Kau minta suku-suku?

Fa: Ha, la! Kalau campur nanti basi. Kalau tak pun nasi tu kembang kena kuah, tak sedap. Tapi ni dia campur sekali, dah la tu sikit sangat. Tak kenyang ni, lekat celah gigi je. Patutlah harga murah sangat.

Ros: Ha! Ha! Ha! Sini bukan Kota Baharu, sini Kuala Lumpurlah! Bila kauminta suku tadi, dia bagilah suku, suku tu tak sampai separuh pun! Agaknya mesti mak cik tu ingat kau diet nih, makan suku je.

Fa: Aku minta penuh, tak minta separuh. Mak cik tu salah isi nih! Cuma aku minta dia bungkus suku-suku.

Ros: Mak cik tu tak salah, kau yang salah. Kauminta suku-suku, mak cik tu faham kau nak nasi suku dan gulai nangka suku. Sekarang kau dapatlah serba suku, patut le murah sangat! Tadi aku pun hairan, mana ada dalam Kuala Lumpur ni orang jual nasi dan lauk singgit sebungkus. Kau tak tengok ke masa mak cik tu bungkus tadi?

Fa: Tulah silapnya tadi. Masa tu orang ramai, lepas order aku pilih kuih pulak. Tau-tau dah siap bungkus. Makan kuih ajelah aku nampaknya ... tumpang sikit nasi tomato kau tu sikit!

Ros: Lain kali bila beli makanan tu, cakap cara orang Kuala Lumpur. Marilah makan, dah azan tu ... baca doa dulu!

INFO: Glosari

  • Suku - (i) satu daripada empat bahagian, seperempat
    - (ii) (dialek Kelantan) berasingan
  • Singgit - (bahasa pertuturan) seringgit
  • Last-last - (bahasa pertuturan) akhirnya
  • No comments:

    Post a Comment