Wednesday, February 18, 2009

Mewah Bahasa

Mewah Bahasa: 'Ngecek teman lelaki dapat telefon genggam'


Pada satu hari Rina menayangkan telefon bimbit barunya kepada Nuri.



Nuri: Handphone baru nampak? Baru beli ke?




Rina: Mestilah.


Nuri: Tentu mahal ni, mau habis sebulan gaji.



Rina: Tau tak pe. Tengoklah siapa yang pakai.

Nuri: Banyak duit kau? Baru dapat bonus ke?



Rina: Bopren aku bagilah! Tu sebabnya kalau nak cari bopren, carilah yang kaya.



Nuri: Betul ke dia bagi ni, entah-entah kaungecek dia punya kut?!



Rina: Camtulah lebih kurang, aku kecek aje kat dia, dapatlah!



Nuri: Teruk betullah perangai kau ni, ada ke patut bopren sendiripun sanggup kau kecek.



Rina: Mestilah kecek! kalau tak macam mana dia tahu aku ndak apa untuk birthday aku.



Nuri: Untuk hadiah birthday pun kau sanggup ngecek bopren? Teruk punya geprenlah kau ni. Untuk hadiah, tak baik tau ngecek dia untuk dapat barang yang kita nak, biar dia bagi dengan ikhlas. Tak pelah kalau benda tu bukan benda mahal, yang penting dia bagi dengan ikhlas. Kalau betul kau minat kat handphone tu, cakap aje terus terang kat dia, sure dia belikan punya! Tak perlulah kau ngecek dia punya.



Rina: Memanglah dia yang belikan. Dia bagi sebagai hadiah birthday, tentulah ikhlas. Aku ni kan ke gepren dia, bakal isteri dialah.



Nuri: Tadi kau kata kaungecek dia punya? Itu tak ikhlas le namanya.



Rina: Kalau aku tak kecek, macam mana dia nak tau apa yang aku hendak.



Nuri: Kau sepatutnya cakap baik-baik dengan dia apa yang kau nak. Bukan pakai ambil aje kepunyaan dia.



Rina: Memanglah aku cakap pada dia, kan aku dah kata tadi aku kecek pada dia yang aku nak handphone ni, so dia belikanlah kat aku sebab dia sayang kat aku.



Nuri: Kau minta kat dia atau kau ngecek dia punya? Cakap betul-betul.



Rina: Kecek tu maknanya cakaplah! Itupun tak faham ke?



Nuri: ????????



Info

Kelantan / Minang


  • Kecek

    - cakap

    - tipu, perdaya

  • Mengecek (ngecek)

    - menipu memperdaya dengan kata-kata

    - meminta dengan memujuk dan memperdaya



    Johor

  • Mengecek

    - mengampu bagi tujuan mengendeng/ mendapatkan sesuatu


  • No comments:

    Post a Comment