Tuesday, November 17, 2009

Perpaduan.?

Slogan "Perpaduan Teras Kejayaan" pernah diuar-uarkan dengan penuh kebanggaan oleh rakyat Malaysia. Menghebohkan slogan sudah, namun adakah dihayati ?


Kenapa fenomena di atas boleh terjadi? Adakah ini "perpaduan teras kejayaan" ? Jika slogan perpaduan teras kejayaan benar-benar dihayati pasti tidak akan berlaku perkara sedemikian. Ada yang melihat pergaduhan sperti satu perkara yang menyeronokkan. Ada yang berpandangan sebaliknya. Terpulang kepada individu untuk menterjemah erti sebenar perpaduan. Kita, umat Islam, sekiranya benteng keimanan kukuh dan kuat, utuh dan teguh, pasti tiada pergaduhan boleh tercetus dalam kalangan kita.

Kita umat Islam perlu bersatu, satu nama perpaduan. Bersatu berlandaskan keimanan daqn akidah yang kukuh kepada Allah. Hari-hari menunaikan solat disebut Allahu Akbar dalam Takbiratul Ihram. Tapi tidak mahu dihayati. Perpaduan memang teras kejayaan. Kita perlu menjadikan perpaduan kukuh sesama Muslim sebagai senjata utama melemahkan anasir-anasir luar yang meggugat umat Islam.

Marilah kita bersatu di bawah satu nama perpaduan.

Friday, October 30, 2009

Bangun.

Bangun,
Usah lelapkan diri lagi,
Telah lama kau hanyut,

Jangan biarkan,
Arus itu menghanyutkan dirimu,
Tongkahnya,
Lawannya,
Redahnya,
Bebaskan diri anda,

Kau,
Pimpin dirimu,

Kau,
Arahkan dirimu,

Kau,
Jangan leka,

Kau kuat,
Kau gagah,
Kau utuh,
Kau boleh,

Jangan kau lemah,
Jangan kau kecewa,


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Wednesday, October 21, 2009

An English Poem,

The Nature

The Nature, gift from The Creator,
The Nature, valuable, irreplaceable,

But, today, it's destructed,
Development, cause them suffer,
Suffer a lot,

It's us, the human,
Who disturb,
The balance of ecosystem,

It's us, the human,
Who experience,
Our own mistake,

Will you,
Do something,
For our Nature.......

Wednesday, August 26, 2009

Nasi Gulai Suku-Suku

FA yang berasal dari Kelantan telah bekerja di Kuala Lumpur beberapa bulan. Dia tinggal serumah dengan rakan sekerjanya Ros. Pada hari pertama Ramadan, mereka berdua bersiap-siap untuk berbuka puasa dengan membuka bungkusan makanan masing-masing yang baru dibeli dari bazar Ramadan.

Fa: Beli apa? Banyak nampaknya tu.

Ros: Nasi tomato dan ayam percik. Bubur cacar pun ada ni. Kaubeli apa lak?

Fa: Aku tadi tak tau nak pilih apa, banyak sangat. Last-last ambik gulai lemak nangka dengan ikan masin. Murah sangatlah mak cik tu jual, singgit je nasi ngan gulai. Aku ambik gak kuih dua tiga jenis, geram tengok!

Ros: Amboi! Sedap tu, terasa macam kat kampung pulak. Aku nak tumpang sikit gulai nangka tu nanti.

(Setelah membuka juadah masing-masing)

Fa: Eh!! Kenapa sikit sangat nih! Nasi adalah tiga suap, bercampur pulak tu dengan gulai. Sikit sangat nih!

Ros: Kau minta apa kat mak cik jual nasi tu tadi?

Fa: Aku minta nasi dengan gulai lemak nangka dengan ikan masinlah. Aku minta nasi dengan gulai suku-suku.

Ros: Kau minta suku-suku?

Fa: Ha, la! Kalau campur nanti basi. Kalau tak pun nasi tu kembang kena kuah, tak sedap. Tapi ni dia campur sekali, dah la tu sikit sangat. Tak kenyang ni, lekat celah gigi je. Patutlah harga murah sangat.

Ros: Ha! Ha! Ha! Sini bukan Kota Baharu, sini Kuala Lumpurlah! Bila kauminta suku tadi, dia bagilah suku, suku tu tak sampai separuh pun! Agaknya mesti mak cik tu ingat kau diet nih, makan suku je.

Fa: Aku minta penuh, tak minta separuh. Mak cik tu salah isi nih! Cuma aku minta dia bungkus suku-suku.

Ros: Mak cik tu tak salah, kau yang salah. Kauminta suku-suku, mak cik tu faham kau nak nasi suku dan gulai nangka suku. Sekarang kau dapatlah serba suku, patut le murah sangat! Tadi aku pun hairan, mana ada dalam Kuala Lumpur ni orang jual nasi dan lauk singgit sebungkus. Kau tak tengok ke masa mak cik tu bungkus tadi?

Fa: Tulah silapnya tadi. Masa tu orang ramai, lepas order aku pilih kuih pulak. Tau-tau dah siap bungkus. Makan kuih ajelah aku nampaknya ... tumpang sikit nasi tomato kau tu sikit!

Ros: Lain kali bila beli makanan tu, cakap cara orang Kuala Lumpur. Marilah makan, dah azan tu ... baca doa dulu!

INFO: Glosari

  • Suku - (i) satu daripada empat bahagian, seperempat
    - (ii) (dialek Kelantan) berasingan
  • Singgit - (bahasa pertuturan) seringgit
  • Last-last - (bahasa pertuturan) akhirnya
  • Monday, August 24, 2009

    Alhamdulillah

    Syukur Alhamdulillah, hati masih teguh dalam ajaran Islam. Syukur Alhamdulillah, kehidupan masih ada. Syukur Alhamdulillah, nafas masih dalam helaan.

    Badan yang lemah serta lesu ini di hadapan Allah. Tidak ku tahu nasibku di Mahsyar kelak. Adakah aku masih mampu tersenyum sewaktu berada di Mahsyar ? Adakah saat-saat terakhir hidupku aku lepaskan dengan penuh kegembiraan ? Aku tidaklah sesempurna Rasulullah. Aku tidaklah sesempurna sahabat-sahabat Baginda. Aku hanyalah Hamba Allah yang biasa.

    Aku terpegun melihat fenomena dunia. Seluruh umat Islam patuh tunduk menyembah Allah. Alangkah bertuahnya mereka, dikurniakan perasaan sedemikian rupa. Ingin sekali aku, menikmati nilai Islam yang sebenar. Ingin sekali aku, berdiri di samping tentera-tentera Islam di Palestin mempertahankan Bumi Palestin. Ingin sekali aku bersama-sama para ulama', menikmati malam-malam yang penuh berkat.


    Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

    Friday, August 14, 2009

    Bulan Berkat Menjelma....


    Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


    Beberapa hari lagi, seluruh Muslim di muka bumi ini akan menyambut sambutan yang paling berpestij. Kehadirannya dinanti. Kemeriahan terasa. Kehangatan terus membara. Berdebar-debar setiap kalbu yang ada.



    Seluruh dunia, setiap negara, setiap muslim sedang sibuk mempersiapkan diri untuk menyambut kehadirannya. Berbagai-bagai program diatur. Seluruh masjid mula diimarahkan. Semangat untuk menyambutnya seolah-olah setinggi gunung, takkan luntur dek hujan dan takkan lekang dek panas.



    Maka, seluruh muslimin dan muslimat, ayuh lah kita bersama-sama menjadikan Ramadhan tahun 1430 Hijrah ini sebagai Ramadhan terbaik dalam kehidupan kita. Insya-Allah.

    Dalam pada itu, jangan lupa terus memanjatkan doa ke hadrat Ilahi agar pejuang Palestin terus dapat membela Ard Al-Quds. Hulurkan sumbangan dengan terus membaca Qunut Nazilah. Allah bersama kita.


    Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

    Monday, August 3, 2009

    Remaja....


    Dapatkan Testimoni SahabatUNIC di Sini




    Remaja
    Album : See You D IPT
    Munsyid : Unic
    http://liriknasyid.com


    Remaja
    Ingatlah masa depan mu
    Janganlah kau terleka
    Di usia remaja

    Kenanglah
    Jasa ibu dan ayah mu
    Susah payah mereka
    Membesarkan kita

    C/O :
    Gunakanlah masa yang ada
    Dengan sebaiknya
    Kuatkanlah tekad di hati
    Memajukan diri
    Tiada kejayaan yang datang
    Tanpa usaha yang gigih
    Bersusah-susahlah dahulu
    Bersenang kemudian
    Jadilah warga yang berguna
    Pada keluarga, masyarakat jua negara

    Waspada
    Jangan mudah terpedaya
    Oleh hasutan dunia
    Yang bisa merosakkan hidupmu

    (Ingatlah remaja semua)

    Remaja, Bangkitlah

    Remaja Islam. Kini dilihat antara generasi yang hanyut dalam arus modenisasi. Mana tidaknya, mereka lebih cenderung ke arah hiburan yang melalaikan. Program realiti televisyen, seperti Mentor, Akademi Fantasia, Anak Wayang dan bermacam-macam lagi semuanya diungguli oleh remaja Islam. Namun, jika dilihat dari sudut rohaniah, remaja Islam gagal. Lihat sajalah, di masjid-masjid, di majlis-majlis ilmu dan majlis berunsur keagamaan yang lain remaja Islam seolah-olah hanyut.

    Selaku remaja Islam yang diberikan hidayah oleh Allah untuk menjadi mukmin yang cemerlang, saya suka ingin menganjurkan semua muslimin, muslimat, mukminin dan mukminat agar bersama menerapkan ajaran Islam yang sejati dalam kehidupan kita.

    Remaja Islam yang masih di alam persekolah khususnya, mengenepikan pendidikan keagamaan kerana beranggapan ilmu fardu kifayah lain lebih penting berbanding ilmu agama. Islam memang menganjurkan agar umatnya menuntut ilmu fardu kifayah namun tindakan tersebut perlu diseimbangkan. Remaja Islam didapati terlalu obses dengan keduniaan yang fana dan tidak kekal ini.

    Apa akibatnya kalau remaja Islam leka???? Jika terus-menerus terperangkap dalam kemewahan yang fana ini, remaja Islam boleh ditimpa berbagai-bagai musibah dek tindakan sendiri. Remaja Islam akan lalai daripada mengingati Allah seterusnya mendorong kepada kemurkaan Allah. Itu adalah antara impak terbesar yang akan menimpa.

    Remaja Islam, ayuh kita ambil tindakan ini :

    - Memperdalam ilmu agama
    -Sentiasa memantapkan akidah
    -Banyak menuntut ilmu
    -Rajin berkomunikasi dengan Allah
    -Sentiasa menginsafi diri
    -Saling menjalin ukhuwwah dan kerjasama antara satu sama lain


    Kalau nak dicatatkan segalanya, mungkin tidak berkesempatan. Kita, Remaja Islam, perlu bangkit. Kita Remaja Islam, adalah pewaris tampuk pemerintahan sedia ada. Kita, Remaja Islam, pencetus jihad dalam kalangan kita. Kita Remaja Islam, perlu bangkit. ALLAHU AKBAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Wednesday, July 29, 2009

    Haikal

    Haikal - Mentari Hidup



    Mentari Hidup
    Album : Erti Pengorbanan
    Munsyid : Haikal
    http://liriknasyid.com


    Kala senja itu tiba
    Kutermenung sendirian
    Terasa diriku ini jauh dari rahmat Tuhan
    Dosa yang aku lakukan
    Menerjah ruang fikiran
    Masihkah ada untukku keampunan

    Gelap rasa dunia ini
    Tanpa cahaya Ilahi
    Baru kini kusedari
    Jalan yang aku lalui
    Memusnah pedoman hidup
    Melempar hatiku ini ke lembah kehinaan

    Dalam kegelapan itu
    Terbit cahaya dari-Mu
    Memandu hamba-Mu menuju iman
    Menginsafi diri dengan ketaqwaan dan kesabaran

    Kau terangi jalanku menuju syurga-Mu
    Dan Kau tunjuki dengan hidayah-Mu
    Hanyalah pada-Mu kuhadapkan diri
    Mohon keampunan

    Wahai Yang Maha Pengasih
    Bantulah hamba-Mu ini
    Yang kian terumbang-ambing
    Di dalam arus duniawi
    Kuberdoa kepada-Mu
    Memohon limpah rahmat-Mu
    Mentari hidupku kan bersinar kembali

    Lagu : Khairuddin
    Lirik : Khairuddin
    Gubahan : Haikal
    Muzik : Ali Hj Yassin
    O.P. : EW Music Publishing (M) Sdn Bhd
    S.P. : BMG Music Publishing


    Haikal - Epilog Silam



    Epilog Silam
    Album : Erti Pengorbanan
    Munsyid : Haikal
    http://liriknasyid.com


    Dalam mengenang kisah hidup silam
    Ku sedar dari kesilapan lalu
    Tuhan beratnya dosa-dosaku
    Masihkah ada ampunan buatku

    Tuhan...Dalam menempuh hidup ini
    Banyaknya dugaan datang menguji
    Tuhan...Ada yang dapatku gagahi
    Dan ada yang gagal kuhindari

    Tuhan...Dosaku menggunung tinggi
    Tapi taubatku tak kutepati
    Tuhan...Rahmat-Mu melangit luas
    Terlalu sedikit kubersyukur

    Kini kukembali pada-Mu
    Mengharap maghfirah dari-Mu
    Mogakan terampunlah dosa-dosaku
    Biarpun ujian melanda
    Ku tetap berkasih pada-Mu
    Kerna kuyakin kasih-Mu
    Kekal tiada sudahnya...

    Lagu : SM Ibrahim
    Lirik : SM Ibrahim
    Gubahan : Haikal
    Muzik : Ali Hj Yassin
    O.P. : EW Music Publishing (M) Sdn Bhd
    S.P. : BMG Music Publishing

    Sunday, July 19, 2009

    In Team - Allahu Rabbi

    Allahu Rabbi



    Allahu Rabbi
    Album : Allahu Rabbi
    Munsyid : In Team
    http://liriknasyid.com


    Who is The Creator
    Who is The Sustainer
    Surely He's The One
    Lord of all mankind

    Ya Allah...
    Allah Allah Ya Allah Allah Allah
    Allah Allah Ya Allah Allah Allah
    Anta Ya Rabbi Anta Ya Rahman Anta Ya Allah
    Allahu Rabbi

    Chand or sittarre bohot cham ketey he
    Khuda ke bagar roshni ka wujud nehi he
    Roshni ke baht andera hota he
    Sab kuch khuda ke wujud nehi he

    Har parta darakh sigh girta he
    Ye sab kuch khuda ki taqath he
    Sammandar or zamin me kitni mitthi he
    Sab kuch khuda ki iradat he

    Bulan dan bintang hiasi alam
    Tiada kan bercahaya tanpa izinNya
    Terangnya siang berganti malam
    Tiada sekali menyalahi aturannya
    Maha Kuasa Tuhan yang menciptakannya

    Helaian dedaunan gugur dari pepohonan
    Pasti dalam pemerhatian kudratnya Tuhan
    Butiran pasir di daratan dan di dasar lautan
    Tetap dalam pandangan iradat Tuhan

    Kepastian



    Kepastian
    Album : Allahu Rabbi
    Munsyid : In-team
    http://liriknasyid.com


    Ujian Tuhan kepada semua insan
    Adalah kehidupan ini
    Yang baik menjadi tuntutan
    Yang buruk dijauhkan

    Syurga yang dijanjikan
    Bukanlah suatu khayalan
    Tentang nikmat berpanjangan Ilahi

    Neraka yang tercipta
    Menghimpun azab derita
    Tangisan kesengsaraan insan

    Syurga adalah kelazatan
    Terbentang buat hamba beriman
    Yang kasihkan Tuhannya
    Yang kasihkan Rasulnya
    Yang kasih agamanya

    Neraka tempat kemurkaan
    Antara kedurjanaan insan
    Yang lupakan Tuhannya
    Yang lupakan Rasulnya
    Yang lupa agamanya

    Siapakah yang lebih mulia
    Dari mereka yang tidak lupa
    Janji Allah adalah kepastian
    Dan nikmat syurga adalah indah

    Asma' Allah



    Dia Muhammad



    Awwalul kalam dengan salam,
    Buat junjungan Khairal Anam,
    Dalam selawat yang disulam,
    Alun zikir memuji Sohibul 'Alam

    Lembaran sirah pun berperi
    Riwayat insan yang terpuji
    Bersalasilah para nabi
    Keturunan Quraisy yang molek pekerti

    Ahmad, itu nama yang tersurat
    Dalam Injil juga Taurat
    Apatah lagi kitab Al-Qur'an

    Dia Muhammad
    Penutup sekalian nabi
    Penyampai risalah suci
    Islam agama yang diredhai
    (Dia pembela di mahsyar nanti)

    Dari gelita jadi cahaya
    Dari derita jadi bahagia
    Kerana dia pembawa rahmat
    Kerna dia juga pemberi syafaat

    Huwa Muhammad,Huwa khatimunnubuwah,
    Huwa balighurisalah, Huwa saiyiduna wa imamuna

    Dia Muhammad
    Dia tauladan utama
    Sunnahnya jaminan syurga
    Berlandaskan wahyu yang Maha Esa

    Waimma cerca ataupun hina
    Hatta dihunus pedang kuffar durjana
    Namun baginda beralah tiada
    Kerna percaya Allah tetap bersamanya

    Friday, July 10, 2009

    Kehidupan Umar bin Abdul Aziz Penuh Kesederhanaan

    1. Yunus bin Abi Syabib berkata: “Aku melihat Umar bin Abdul Aziz tawaf di sekeliling ka’bah dalam keadaan tali pinggangnya tenggelam dalam lipatan perutnya kerana gemuknya. Ini sebelum beliau menjadi khalifah. Setelah mana beliau menjadi Khalifah, kalau aku hendak aku boleh menghitung bilangan tulang rusuknya tanpa aku menyentuhnya, pasti aku boleh melakukannya.”

    Komen:
    Ini kerana kepimpinan bukan kemuliaan tetapi suatu amanah yang berat. Ini benar-benar dihayati oleh Umar sehingga jawatan menyebabkan dia kurus. Bukannya seperti kebanyakan pimpinan sekarang yang menyebabkan jawatan pimpinan menjadi rebutan dan jambatan untuk menuju kemewahan. Kita lihat bagaimana putera raja yang hidupnya semakin lama semakin mewah. Berikut potongan berita tersebut: "Sebuah pesawat gergasi Airbus A380 yang berharga £300 juta (RM1.68 bilion) direka khas untuk seorang kerabat diraja dari Asia Barat, lapor sebuah akhbar semalam. Namun, apabila pengubahsuaian pesawat itu siap tiga tahun lagi, ia bakal menjadi jet peribadi terbesar di dunia."


    2. Khalifah Abu Ja’far bin Mansur telah bertanya kepada anak Umar bin Abdul Aziz “Berapakah banyak wang simpanan Umar ketika beliau mula-mula memegang jawatan khalifah?” Anaknya menjawab “40 ribu dinar (wang emas).” Abu Ja’far bertanya lagi “Berapa pula ketika beliau wafat?” Anaknya menjawab “4 ratus dinar, kalau dia panjang umur lagi pastilah semakin berkurangan.”

    Komen:
    Umar memegang jawatan Khalifah bukannya untuk menghimpun duit. Ini kerana keseronokan menghimpun duit boleh melalaikan seorang dari menjalankan kewajipan agamanya.

    Firman Allah swt:
    ?????? ??????? . ??? ???? ???????

    “Perbuatan kamu yang saling berbangga dengan harta itu melalaikan kamu dari ketaatan dan bersedia untuk keakhirat.sehinggalah kamu mati dan ditanam di kubur.”
    (At-Takasur: 1-2)


    Kita lihat bagaimana pemimpin di zaman sekarang, walaupun gaji sudah banyak tetapi ia tidak membuatkan pemimpin itu puas. Lihat sahaja seorang menteri di Britain yang meminta perbelanjaan yang melampau dengan mengorbankan duit rakyat. Menteri Kehakiman, Shahid Malik digantung tugas kerana membuat tuntutan perumahan lebih AS$98,000 (RM347,841) dalam tempoh tiga tahun.


    3. Maslamah bin Malik berkata: Aku telah menziarahi Umar bin Abdul Aziz ketika beliau sakit dan aku dapati bajunya kotor. Aku berkata kepada isterinnya Fatimah “Hai Fatimah basuhlah baju Amirul Mukminin.” Jawab Fatimah “Aku basuh insyaAllah.” Apabila aku menziarahinya semula aku dapati bajunya masih lagi kotor. Aku pun berkata “Hai Fatimah, bukankah aku telah menyuruhmu membasuh baju Amirul Mukminin. Sesungguhnya manusia menziarahinya.” Fatimah menjawab “Demi Allah, bajunya hanya ada satu.”

    Komen:
    Beliau hanya mempunyai sehelai baju. Namun pemimpin sekarang bertukar kenderaan seperti tukar baju. Rakyat menderita tidak ada rumah dan perlindungan tetapi mereka sibuk bincang pasal hendak tukar kenderaan. Baru sahaja naik jadi exco sudah tukar kereta dan rumah mewah. Pemimpin yang jahat pada zaman ini sibuk dengan makan duit rakyat, adapun pemimpin yang dianggap baik sibuk dengan masalah ekonomi dan menjadikannya masalah utama. Kurang sibuk tentang hukum Allah yg diabaikan, kemaksiatan berleluasa, kejahilan rakyat terhadap agama dan perkara yang berkait dengan pembangunan rohani.






    4. Amru bin Muhajir telah menyebut: “Sesungguhnya Umar bin Abdul Aziz menyalakan pelita kerajaan hanya untuk urusan orang-orang Islam. Apabila telah selesai urusan tersebut beliau akan memadamnya dan menggunakan pelitanya sendiri.”

    Komen:
    Penyalahgunaan wang rakyat terjadi dimana-mana. Saya memperingatkan diri saya dan pemegang amanah rakyat walaupun dalam lingkungan yang sedikit supaya tidak menyalahgunakan amanah. Lihat orang yang telah mati dalam peperangan. Para sahabat menyatakan dia syahid.

    Namun Rasulullah saw bersabda:
    ??? ??? ????? ?? ????? ?? ???? ????

    “Dia tidak sama sekali mendapat pahala syahid. Sesungguhnya aku melihatnya berada di dalam neraka kerana sehelai selimut yang dia khianati.”
    (Hr Muslim)



    5. Suatu hari Umar bin Abdul Aziz berkata kepada isterinya “Wahai Fatimah, adakah engkau mempunyai duit dirham (perak) untuk aku membeli anggur?” Isterinya menjawab “Tidak ada.” Umar bertanya lagi “Engkau ada duit fulus (tembaga)?” Fatimah menjawab “Tidak ada.” Fatimah mengadap suaminya, seraya berkata “Engkau adalah amirul mukminin tetapi tidak ada duit langsung untuk membeli anggur.” Umar menjawab: ??? ???? ????? ?????? ??????? ??? ?? ???? “Perkara ini lebih mudah untuk kita hadapi daripada menghadapi belenggu di neraka jahannam pada hari kiamat kelak.”

    Komen:
    Umar tidak ada elaun makanan dan sebagainya. Tetapi kita lihat bagaimana satu ketika; bagaimana elaun hari raya untuk menteri, exco dan wakil rakyat bernilai RM250,000 setahun di sebuah negeri di Malaysia. Umar hendak menjamah anggur pun tiada duit. Pemimpin sekarang segala-galanya ada elaun. Ini adalah penyalah gunaan wang rakyat. Wang inilah yang boleh menghancurkan bangsa disebabkan perebutan, rasuah, kes jenayah dan sebagainya. Semuanya berpunca dari wang.

    Nabi saw bersabda:
    ??? ??? ???? ????? ???? ?????

    “Setiap ummatku mempunyai fitnah yang boleh merosakkan mereka. Fitnah umatku adalah harta.”
    (Hr Tirmizi)


    Ya Allah selamatkan kami dari fitnah harta..


    Kesimpulan:
    Di zaman pemerintahan beliaulah sejarah Islam tercipta, bagaimana tidak seorang pun yang layak menerima zakat kerana rakyatnya sudah senang belaka.

    Rujukan:
    al-Malul Am wa Ahkamuhu Fil Feqhil Islam oleh Muhammad Said al-Baghdadi dan laman akbar di internet.

    Friday, July 3, 2009

    Toyota Eco Youth



    ENVIRONMENTAL PROBLEMS THAT AFFECT THE SCHOOL AND ENVIRONMENT
    • Disposal of waste products such as, bottles, papers and cans cause reduction of landfill space, soil pollution and depletion of resources.
    • High usage of electricity in school because students, teachers and staff do not switch off the lights, fans, and air conditioners when they leave the rooms and no body in the area.
    • Lake of garbage management causes the gardener to take the easy way to burn the rubbish from class, teacher staffroom, and school office. This action causes air pollution.
    • Leaking of water from big tank and toilets make us face depletion of resources. SMK Jambatan Putih members sometimes have no water in the school.

    • open burning

    • water leaking

    • high used of electric


    EVOLUTION CRITERIA

    Saturday, June 27, 2009

    Bulan Rejab

    Rejab bermakna kebesaran atau kemuliaan dan ia membawa maksud bulan yang dibesarkan atau dimuliakan. Masyarakat Jahiliyah menamakan bulan ini dengan bulan Rejab kerana mereka memulia dan menghormati bulan ini dengan mengharamkan berperang di dalamnya. Dan Rasulullah SAW mengekalkan nama ini dan mengharamkan pertumpahan darah di bulan Rejab. Dan bagi umat Islam, kita memperingati dan memuliakan Rejab sempena dengan peristiwa besar yang berlaku kepada Rasulullah SAW iaitu peristiwa Isra' dan Mi'raj.



    Peristiwa-Peristiwa Penting Bulan Rejab

    Hijrah Pertama Hijrah ke Habsyah (Ethiopia) Pihak musyrikin Mekah meningkatkan tekanan dan ancaman kepada Rasulullah SAW dan mereka yang beriman kepada Rasulullah SAW pada ketika itu. Ada di kalangan sahabat yang mengadu kepada Rasulullah SAW tentang derita yang mereka tanggung lalu Rasulullah SAW memerintahkan agar mereka berhijrah ke negeri Habsyah.

    1.Hijrah Pertama

    Hijrah ke Habsyah (Ethiopia) Pihak musyrikin Mekah meningkatkan tekanan dan ancaman kepada Rasulullah SAW dan mereka yang beriman kepada Rasulullah SAW pada ketika itu. Ada di kalangan sahabat yang mengadu kepada Rasulullah SAW tentang derita yang mereka tanggung lalu Rasulullah SAW memerintahkan agar mereka berhijrah ke negeri Habsyah.

    Tujuan hijrah ini adalah untuk menyelamatkan iman dan keselamatan diri di samping untuk mencari tapak baru untuk Islam bertapak dan menyusun langkah untuk agenda seterusnya. Diantara mereka yang berhijrah ke Habsyah ialah Saidina Othman RA dan istrinya Roqiah anak Rasulullah SAW. Jumlah mereka adalah 14 orang termasuk 4 orang wanita. Habsyah dipilih adalah kerana rajanya dikenali dengan toleransi dan sikap terbukanya.

    2. Isra' dan Mi'raj

    Isra'dan Mi'raj ertinya Rasulullah SAW dijalankan dari Mekah ke Baitulmuqaddis di waktu malam dan diangkat ke langit bertemu Allah SWT dan untuk mengambil kewajipan solat 5 waktu dari Allah SWT.

    Dalam menentukan tarikh bila berlakunya peristiwa ini, sebahagian ulama mengatakan pada 27 RabiulAkhir; sebahagian ulama mengatakan pada 17 RabiulAwal; sebahagian ulama mengatakan 29 Ramadhan; sebahagian ulama mengatakan pada 27 Rejab dan sebahagian ulama yang lain mengatakan pada tanggal-tanggal selain dari yang tersebut.

    Menurut Chalil, 1999 sebagaimana yang dijelaskan oleh Dr.(H) Hj. Kassim Bahali, ada setengah ulama mengatakan pada malam tanggal 7 RabiulAwal. Adapun yang terbanyak ialah golongan yang mengatakan pada tanggal 27 Rejab, sekalipun tidak dengan alasan yang kuat.

    Tahun berlakunya juga terdapat perselisihan pendapat ulama, ada sebahagian yang mengatakan pada tahun ke 5 dari Bi'tsah (tahun mula diutusnya peribadi Nabi), sebahagiannya berpendapat pada tahun ke 12 dari Bi'tsah; sebahagiannya berpendapat pada tahun sebelum Nabi hijrah ke Thaif, sebahagian berpendapat pada tahun ketiga sebelum hijrah Nabi S.A.W ke Madinah dan ada yang sebahagiannya pula berpendapat lain dari semuanya itu.

    Bagaimanapun seorang ahli sejarah Islam bernama Ibnu Saad telah mencatatkan dalam kitabnya "At-Tobaqatil Qubra", bahawa berlaku israk mikraj terhadap Nabi s.a.w. ialah pada lapan belas bulan sebelum Nabi S.A.W. hijrah ke Madinah dalam satu peristiwa yang amat bersejarah itu.(Tazkirah, Pusat Zakat N. Sembilan)

    3. Perang Tabuk

    Tabuk adalah mengambil nama sempena nama satu tempat di Utara Semenanjung Arab di mana Rasulullah SAW dan 30 ribu tentera Islam berkumpul. Tidak berlaku pertempuran kerana tentera Rom telah melarikan diri kerana takut dan gerun kepada kekuatan dan kecekalan tentera Islam yang sanggup menghadapi berbagai kesukaran

    4. Pembebasan Baitul-Muqaddis

    Baitul Muqaddis telah dibuka pada zaman Saidina Umar Al-Khattab RA di zaman pemerintahannya. Akibat kelalaian dan perpecahan uamat Islam di zaman pemerintahan Abasiyah, umat Kristian (tentera Salib) telah melakukan serangan demi serangan ke atas Baitul Muqaddis dan akhirnya dapat menawan kota suci Baitul Muqaddis setelah 500 tahun dikuasai oleh pemerintahan Islam. Tentera Salib telah menduduki Baitul Muqaddis hampir 60 tahun sebelum dibebaskan kembali oleh panglima Islam terkenal Salehuddin Al-Ayubi. Beliau telah berjaya menawan kembali Baitul Muqaddis dari tangan tentera Salib pada hari Jumaat, 27 Rejab 583H. Dan pada tahun 1967 bersamaan 1387H umat Yahudi pula menawan Baitul Muqaddis (Palestin) dan menamakan negara baru mereka dengan nama Israel.

    5. Lahirnya Imam Syafie RH.

    Nama sebenar Imam Syafie RH ialah Muhammad bin Idris. Beliau lahir di Ghuzah, Palestin pada tahun 150H bersamaan 767 Masehi dalam bulan Rejab. Beliau adalah salah seorang dari empat imam mazhab yang besar dalam dunia Feqah. Malaysia mengamalkan mazhab Syafie. Diantara peninggalan imam Syafie RH yang tiada ternilai harganya dan menjadi rujukan sehingga sekarang ialah kitab al-Umm.

    Tuesday, June 16, 2009

    Cerita Pengemis Dan Isteri Cantik

    Cerita Pengemis Dan Isteri Cantik
    www.iluvislam.com

    Pada suatu hari, ketika sepasang suami isteri duduk makan. Diruang tamu, datang seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka. ''Tolonglah Encik ,saya lapar ,sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi.''Dengan muka bengis,si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu . Dalam hatinya berkata ''Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain,tapi untuk diri dan keluargaku.'' Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah.

    Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terus menceraikan isterinya kerana tidak mahu isterinya turut menderita sepertinya. Setahun kemudian, isterinya yang masih cantik itu berkahwin pula dengan lelaki lain. Pada suatu hari, sedang si isteri dan suami barunya mengadap makanan, tiba-tiba seorang pengemis mengetuk pintu sambil meminta belas kasihan. Mendengar rayuan pengemis itu, si suami menyuruh isterinya menghidangkan sepinggan nasi berlaukkan seperti yang mereka makan. Setelah memberi sepinggan nasi kepada pengemis, si isteri menangkup muka sambil menangis.

    Si isteri mengadu, si pengemis itu sebenarnya adalah bekas suaminya yang dulu pernah menengking seorang pengemis . Suami yang baru itu menjawab dengan tenang : ''Demi ALLAH ,akulah pengemis yang dihalau dan ditengking itu .

    RASULULLAH S.A.W Bersabda: ''Sedekah itu dapat menutup 70ribu kejahatan''.

    Anas Malik pula meriwayatkan bahawa NABI MUHAMMAD S.A.W ada bersabda yang bermaksud ; ''Barang siapa mempunyai harta, maka bersedekahlah dia dengan kekayaanmu. Barang siapa yang mempunyai ilmu, maka sedekahlah dengan ilmunya dan barang siapa yang mempunyai tenaga bersedekahlah dengan tenaganya''.

    p/s:
    CERITA INI MEMBERI PENGAJARAN BAHAWA HIDUP KITA SEPERTI PUTARAN RODA DAN TIDAK SELALUNYA DI ATAS .ADA MASA DAN KETIKANYA KITA AKAN TURUN DAN KE BAWAH DAN NAIK SEMULA ATAU SEBALIKNYA .

    Thursday, June 4, 2009

    Doa....

    Lagu doa oleh TILMIZ. Siapa kaki nasyid, tahulah kot... Tengok je lah ye..

    DOA SEBELUM TIDUR



    DOA MASUK RUMAH



    DOA KELUAR RUMAH



    DOA SEBELUM MAKAN



    DOA SELEPAS MAKAN

    Tuesday, June 2, 2009

    Amar - Kenangan Bersama



    Langit masih belum cerah
    Tampakkan seri pudar suasana
    Wahai adikku kau tersenyum
    Merawat sengsara yang berkarat di hati

    Walau kau jauh nun di sana
    Tak kan ku lupakan kenangan bersamamu
    Moga Allah kan memayungi
    Dengan rahmatNya
    Kasih sayang terjalin

    Kekanda jujurnya hatimu
    Tak pernah ku ragukan katamu
    Onak duri ditempuh bersama
    Kerana Allah kita bertemu
    Dan keranaNya kita berpisah

    Oh kita suka dan duka dalam apa jua
    Kekanda semoga Allah meredhai kita
    Sesungguhnya senyumanmu
    Masih lagi ku simpan

    Ku mencari ku tercari
    Ku menunggu ku tertunggu
    Dirimu agar terubat lara

    Lagu: AMAR
    Lirik: AMAR / Muslimah UIAM

    Monday, April 20, 2009

    Toyota Eco Youth

    Baru-baru ni, tak lah baru sangat lebih kurang beberapa minggu lalu... Beberapa manusia@orang daripada SMK Jambatan Putih, telah menjejakkan kaki di bumi Shah Alam yang berprestij. Tujuannya, kerana mereka adalah peserta@particpants dalam Pertandingan Toyota Eco-Youth.

    Antara insan-insan tersebut adalah :

    Wednesday, April 1, 2009

    Tempatkan Bilikku di Neraka



    "Pada suatu hari, seorang gadis yang terpengaruh dengan cara hidup masyarakat Barat menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke destinasi di wilayah Iskandariah. Malangnya walaupun tinggal di bumi yang terkenal dengan tradisi keislaman, pakaian gadis tersebut sangat menjolok mata.Bajunya agak nipis dan seksi hampir terlihat segala yang patut disembunyikan bagi seorang perempuan daripada pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya.

    Gadis itu dalam lingkungan 20 tahun. Di dalam bas itu, ada seorang tua yang dipenuhi uban menegurnya: "Wahai pemudi! Alangkah baiknya jika kamu berpakaian yang baik, yang sesuai dengan ketimuran dan adat serta agama Islam kamu, itu lebih baik daripada kamu berpakaian begini yang pastinya menjadi mangsa pandangan liar kaum lelaki.... " nasihat orang tua itu.

    Namun, nasihat yang sangat bertetapan dengan tuntutan agama itu dijawab oleh gadis itu dengan jawapan yang mengejek: "Siapalah kamu hai orang tua? Apakah di tangan kamu ada anak kunci syurga? Atau adakah kamu memiliki sejenis kuasa yang menentukan aku bakal berada di syurga atau neraka?" Setelah menghamburkan kata-kata yang sangat menghiris perasaan orang tua itu, gadis itu tertawa mengejek panjang. Tidak cukup setakat itu, si gadis lantas cuba memberikan telefon bimbitnya kepada orang tua tadi sambil melafazkan kata-kata yang lebih dahsyat. "Ambil handphone ku ini dan hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah bilik di neraka jahannam untukku," katanya lagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa mengetahui bahawasanya dia sedang mempertikaikan hukum Allah dengan begitu biadab.

    Orang tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan daripada si gadis manis. Sayang sekali, wajahnya yang ayu tidak sama dengan perilakunya yang buruk. Penumpang-penumpang yang lain turut terdiam malah ada yang menggelengkan kepala kebingungan. Semua yang di dalam bas tidak menghiraukan gadis muda yang tidak menghormati hukum-hakam agama itu dan mereka tidak mahu menasihatinya kerana khuatir dia akan akan menghina agama dengan lebih teruk lagi.

    Sepuluh minit kemudian bas pun tiba di perhentian. Gadis seksi bermulut celupar tersebut di dapati tertidur di muka pintu bas. Puas pemandu bas termasuk para penumpang yang lain mengejutkannya tapi gadis tersebut tidak sedarkan diri. Tiba tiba orang tua tadi memeriksa nadi si gadis. Sedetik kemudian dia menggeleng-gelengkan kepalanya. Gadis itu telah kembali menemui Tuhannya dalam keadaan yang tidak disangka. Para penumpang menjadi cemas dengan berita yang menggemparkan itu. Dalam suasana kelam kabut itu, tiba tiba tubuh gadis itu terjatuh ke pinggir jalan. Orang ramai segera berkejar untuk menyelamatkan jenazah tersebut. Tapi sekali lagi mereka terkejut. Sesuatu yang aneh menimpa jenazah yang terbujur kaku di jalan raya. Mayatnya menjadi hitam seolah-olah dibakar api. Dua tiga orang yang cuba mengangkat mayat tersebut juga kehairanan kerana tangan mereka terasa panas dan hampir melecur sebaik saja menyentuh tubuh si mayat. Akhirnya mereka memanggil pihak keselamatan menguruskan mayat itu.

    Begitulah kisah ngeri lagi menyayat hati yang menimpa gadis malang tersebut. Apakah hasratnya menempah sebuah bilik di neraka dimakbulkan Allah? Na'uzubillah, sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa di atas segala sesuatu. Sangat baik kita jadikan iktibar dan pelajaran dengan kisah benar ini sebagai Muslim sejati. Jangan sesekali kita mempertikaikan hukum Allah mahupun sunnah RasulNya s.a.w. dengan mempersendakan atau mengejek. Kata kata seperti ajaran Islam tidak sesuai lagi dengan arus kemodenan dunia hari ini atau sembahyang tidak akan buat kita jadi kaya dan seumpamanya adalah kata-kata yang sangat biadab dan menghina Allah, pencipta seluruh alam.

    Ingatlah teman, kita boleh melupakan kematian, tetapi kematian tetap akan terjadi kepada kita. Hanya masanya saja yang akan menentukan bila kita akan kembali ke alam barzakh. Janganlah menjadi orang yang bodoh, siapakah orang yang bodoh itu? Mereka itulah orang yang ingin melawan Tuhan Rabbul 'alamin. Apabila anda enggan melaksanakan suruhan Tuhan bererti anda ingin melawan arahan Tuhan.

    Sewaktu di sekolah anda tertakluk dengan undang-undang sekolah, dalam pekerjaan anda tertakluk dengan undang-undang yang dilakar oleh majikan anda, di dalam negeri anda tertakluk di bawah undang-undang negara anda. Begitu taksub sekali anda terhadap undang-undang itu sehingga terlalu prihatin takut kalau melanggar undang-undangi tersebut . Apabila anda berpijak di bumi ini, anda juga tertakluk dengan undang-undang yang telah di gubal oleh yang pemilik yang menjadikan bumi ini.

    Setiap Sultan ada taman larangannya, begitu juga Allah s.w.t. taman laranganNya adalah perkara-perkara yang telah diharamkan bagi hamba-hambaNya di muka bumi ini. Sama samalah kita memohon agar Allah sentiasa memberi kita petunjuk di atas jalan yang benar dan agar Dia memberikan kekuatan agar kita sentiasa dapat menjaga lidah kita, amin.


    Sumber: Dipetik dari majalah Iskandariah Mesir 'MANAR ISLAM'

    Sunday, March 8, 2009

    Nabil 6 Raja Lawak 2008 Part 1 of 2

    Friday, March 6, 2009

    Rasulullah



    Seringkali
    kita dengar kisah kasih sayang Rasulullah saw, kisah Rasulullah saw yang di saat akhir kematiannya bertanyakan kepada Jibrail tentang umatnya. Nabi tersenyum bila Jibrail berkata yg umat Muhammad saw akan dihisab dahulu dari umat Nabi lain. Dan kalimat akhir yang keluar dari mulut Nabi adalah " Umatku, Umatku, Umatku." Berikut beberapa kisah di berkenaan kasih dan sayang Rasullulah saw terhadap umatnya.




    Suasana di Padang Masyhar

    Setelah berada di Padang Mahsyar begitu lama dengan segala kepayahan barulah manusia teringat nak minta tolong kepada Nabi Adam a.s supaya disegerakan perbicaraan. Selama 1000 tahun perjalanan, berjumpalah mereka dengan Nabi Adam a.s tetapi Nabi Adam a.s tidak dapat membantu.

    Kemudian mereka berjumpa pula dengan Nabi Nuh a.s dengan perjalanan seribu tahun namun Nabi Nuh a.s pun tidak mampu.

    Mereka berjumpa pula dengan Nabi Ibrahim a.s dengan perjalanan seribu tahun namun Nabi Ibrahim a.s pun tidak mampu.

    Mereka berjumpa Nabi Musa a.s dengan perjalanan seribu tahun namun Nabi Musa a.s pun tidak mampu.

    Mereka berjumpa Nabi Isa a.s dengan perjalanan seribu tahun namun Nabi Isa a.s pun tidak mampu. Nabi Isa a.s menyuruh mereka berjumpa dengan Nabi Muhammad saw.

    Lalu mereka berjumpa Nabi Muhammad saw dengan perjalanan seribu tahun. Mereka berkata,

    "Wahai NAbi Muhammad, engkau adalah Pesuruh ALLAH, penutup para Nabi & Rasul, berilah pertolongan kepada kami agar kami segera dihisab."

    Jawab Nabi Muhammad SAW,

    "Aku akan tolong kamu semua."

    Rasulullah saw pun bangun dan menuju ke Arasy. Kemudian Baginda sujud kepada ALLAH YANG MAHA AGUNG dan GAGAH selama seminggu. ALLAH swt pun berfirman,

    "Ya Muhammad, angkatlah kepalamu dan mintalah apa yang engkau mahu minta. Aku akan kabulkan permintaanmu."

    Rasulullah SAW menjawab,

    "Wahai Tuhan, ini umatku, segerakan kiraan dan pengadilan ke atas hamba-hamba-MU yg telah sekian lama tertahan di Padang Mahsyar dalam keadaan terhina & terseksa sekali."

    Titian Sirat

    Setelah selesai menjalani perbicaraan mereka menuju ke titian yg terentang di atas Neraka Jahanam. Keadaan titian itu lebih halus daripada rambut dan lebih tajam daripada mata pedang. Tidak ada seorang pun terlepas daripada melintasi titian itu. Panjang titian itu sejauh perjalanan 3000 tahun, 1000 tahun naik ke atas, 1000 tahun mendatar dan 1000 tahun menurun (1 tahun di akhirat = 365 ribu tahun di dunia). Mereka yang lalu di atasnya berada dalam keadaan senyap sunyi kerana terlalu bimbang dan cemas. Hanya Rasullullah saw yang mengucapkan kalimah,

    " Ya ALLAH, selamatkanlah umatku, selamatkanlah umatku, selamatkanlah umatku."

    Tingkatan Neraka

    Neraka ada 7 tingkat iaitu neraka Hawiah, neraka Jahim, neraka Saqar, neraka Ladza, neraka Hutamah, neraka Sa'ir dan neraka Jahanam. Neraka Jahanam adalah neraka yg teratas sekali, untuk umat Muhammad saw yg sombong dan matinya tidak sempat bertaubat. Bila Rasulullah saw mendengar Jibrail mengatakan neraka Jahanam untuk umat Rasulullah saw yang sombong, Baginda pengsan. Bila sudah sedar, Baginda bersabda,

    "Wahai Jibrail, masih adakah umatku yg masuk neraka?

    Jibrail menjawab,

    "Ya, iaitu mereka yang lakukan dosa besar dengan sengaja seperti minum arak, judi, zina, riba, hasad dengki, pemarah, gila dunia, gila pangkat dan lain-lain."

    Rasulullah saw pun menangis dan Jibrail pun ikut menangis sama.

    Adakah kita sayangkan Rasulullah saw?

    Salamun Salam



    Salamun Salam
    Album : Salamun Salam
    Munsyid : Inteam,Fareast,Akhil Hayy,Nazrey Johari

    Salamun salamun kamiskil hitam,
    Alal Anbiya'il Izamil Kiram,
    Salamun salamun kamiskil hitam,
    Alal Anbiya'il Izamil Kiram,

    Selawat dan salam doa dan pujian
    Keatas junjungan Nabi yang Mulia,
    Selawat dan salam doa dan pujian
    Keatas junjungan Nabi yang Mulia,
    Keatas junjungan Nabi yang Mulia.

    Engkau Matahari dikala siang,
    Engkau Rembulan di waktu malam
    Seisi dunia menatang cahaya,
    Seluruh buana meyambut gembira,
    Penyelamat ummat hidup sejahtera.

    Ulang Rangkap 1 2X
    You are the Sunshine brigthens the Day,
    You are the Moonlight guiding our way,
    You with the light to the entire worid,
    You with the light to the entire worid,
    Peace Be Upon You Massenger of Allah,
    Peace Be Upon You Massenger of Allah.

    Ulang rangkap 1 2X

    Sakantum fu'adi waRabbil ibad,
    Wa antumara'i wa aqsal murad,
    Fahal tusduni bisaf wil widad,
    Fahal tusduni bisa wil widad,
    Wahal tamnahuni syarifal maqam,
    Wahal tamnahuni syarifal maqam.

    Salamun salamu kamiskil hitam,
    Alal Anbiya'il Izamil Kiram,
    Selawat dan salam doa dan pujian
    Keatas junjungan Nabi yang Mulia,
    Alal Anbiya'il Izamil Kiram,
    You Rasullulah The Messenger of Allah.

    Saturday, February 28, 2009

    Mari Baca...

    Best Ni...


    Hukum Urusniaga Dengan Syarikat

    Yahudi : Makan, Beli, Jual

    (Artikel ini ditulis pada tahun 2007, adapun di ketika Yahudi Israel menyerang Palestin dengan kejam hari ini, tindakan boikot adalah amat wajar dilakukan- uzar pada 9 Jan 09)

    Oleh

    Zaharuddin Abd Rahman

    www.zaharuddin.net

    Begitu banyak soalan yang datang kepada saya dan kedengaran di sana sini berkenaan hukum membeli barangan halal yang dikeluarkan oleh syarikat Yahudi khususnya dan bukan Islam umumnya. Ia menjadi satu persoalan yang semakin hangat disebabkan sikap Yahudi yang berterusan menyerang negara umat Islam. Demikian juga Amerika.

    Saya ada terbaca kempen dari orang awam dan beberapa ilmuan yang mewarwarkan hukum haram jika membeli barangan dari syarikat yang dimiliki oleh Yahudi sepenuhnya atau salah seorang pemilik syarikat tersebut adalah Yahudi.

    Syarikat Yahudi semua haram kita berjual beli?Akibatnya timbul kempen memboikot syarikat-syarikat tertentu dan boikot yang disebarkan melalui email dan internet. Syarikat seperti McDonald, Kentucky Fried Chickhen, TESCO dan lain-lain syarikat yang dikatakan dimiliki oleh Amerika, Yahudi atau mempunyai hubungan dengan mereka secara langsung atau tidak langsung adalah syarikat yang kerap dijadikan bahan utama.

    Tidak terkecuali juga beberapa buah syarikat yang dimiliki oleh bukan Islam seperti Maxis dan lain-lain. Saya juga pernah membaca dan mendengar ada yang berusaha menimbulkan semangat berkobar-kobar sehingga berkata bahawa sesiapa yang membeli dan menggunakan khidmat syarikat-syarikat ini maka samalah seperti membantu agama mereka, membunuh umat Islam dan banyak lagi. Adakah ini benar dari sudut pandangan Islam?.

    Saya berharap tulisan ringkas saya ini dapat menjelaskan keadaan dan ia adalah berdasarkan pandangan beberapa nas dan pandangan ulama kontemporari. Saya tidak berhasrat untuk menulis panjang dan tulisan ini bukanlah sebuah kajian ilmiah bertaraf univeristi. Ia hanya jawapan yang diringkas dan dipermudahkan bagi bacaan orang awam sahaja. Saya juga tiada sebarang kepentingan dalam semua syarikat yang disebutkan namanya di atas dan yang lainnya, tulisan ini adalah dibuat atas dasar penyebaran ilmu Islam di atas landasan ilmu sahaja.

    Asas Hukum

    Pertamanya, elok kiranya saya cuba menjelaskan hukum berjual beli dengan orang Yahudi atau dengan mana-mana syarikat yang dimiliki oleh individu Yahudi. Bagi mendapatkan kejelasan dalam isu ini, fakta berikut perlu difahami sebaiknya:-

    a) Allah SWT menghalalkan umat Islam memakan sembelihan ahli kitab yang di antara mereka adalah Yahudi. Ini bermakna berurusan dengan Yahudi dan barangan yang dihasilkannya selagi menepati kehendak Allah adalah diharuskan.

    b) Allah SWT juga menghalalkan lelaki Islam untuk berkahwin dengan wanita Ahli Kitab yang suci dan baik dengan syarat ia bertujuan kebaikan kepada wanita tersebut. Perihal halal berkahwin dan makan sembelihan ahli Kitab termasuk Yahudi ini disebut dengan jelas dalam ayat berikut : -

    الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ

    Ertinya : "Pada hari ini dihalalkan bagimu yang baik-baik. Makanan (sembelihan) orang-orang yang diberi Al Kitab itu halal bagimu, dan makanan kamu halal pula bagi mereka. (Dan dihalalkan mengawini) wanita-wanita yang menjaga kehormatan di antara wanita-wanita yang beriman dan wanita-wanita yang menjaga kehormatan di antara orang-orang yang diberi Al Kitab sebelum kamu, bila kamu telah membayar maskawin mereka dengan maksud menikahinya, tidak dengan maksud berzina dan tidak (pula) menjadikannya gundik-gundik.." ( Al-Maidah : 5 )

    Jika perkahwinan dibenarkan, sudah tentu jual beli lebih lagi akan termasuk dalam kategori dibenarkan oleh Islam (selagi mana menurut syarat jual beli Islam).

    c) Nabi Muhammad SAW juga diriwayatkan dalam hadis yang sohih telah berurusan dan membuat transaksi jual beli dan cagaran dengan seorang yahudi, iaitu :-

    ‏أَنَّ النبي صلى الله عليه وسلم اشْتَرَى طَعَامًا من يَهُودِيٍّ إلى أَجَلٍ وَرَهَنَهُ دِرْعًا من حَدِيدٍ

    Ertinya : "Sesungguhnya Nabi SAW membeli makanan dari seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi baginda SAW" ( Riwayat al-Bukhari, no 2326, 2/841)

    Imam Bukhari menamakan bab yang mengandungi hadith ini dengan nama

    بَاب الشِّرَاءِ وَالْبَيْعِ مَعَ الْمُشْرِكِينَ وَأَهْلِ الْحَرْبِ

    Ertinya : Bab berjual beli dengan kafir musyrikin dan musuh perang.

    Kemudian Imam Ibn Hajar Al-Asqolani pula dalam huraiannya menyatakan :-

    واستدل به على جواز بيع السلاح من الكافر

    Ertinya : Dan dalil ini dijadikan dalil bagi keharusan menjual senjata kepada orang kafir. ( Fath Al-Bari, Ibn Hajar, 5/142 )

    Ini adalah kerana apabila Nabi Muhammad SAW mencagarkan baju besi baginda yang hanya digunakan untuk berperang, ini membuktikan hukum berjual beli dengan bukan Islam termasuk Yahudi adalah harus selagi mana cara aqad dan urusniaganya bertepatan dengan kehendak Islam. Hadis ini boleh dikatakan hujjah terkuat bagi membenarkan umat Islam membeli barangan keperluan dari Yahudi hatta makanan dengan cara berhutang sekalipun.

    Ijma ( Sepakat ) Keharusan

    Manakala Imam An-Nawawi pula ketika mensyarahkan hadith yang sama menyatakan :-

    فيه جواز معاملة أهل الذمة والحكم بثبوت املاكهم على مافي أيديهم ...وبه قال الشافعي ومالك وأبو حنيفة وأحمد والعلماء كافة

    Ertinya : hadith ini menunjukkan harusnya berurusan dengan ahli Zimmah ( kafir yang bukan tentera yang berperang dengan Islam) dan hukum ini membawa erti sabitnya pemilikan barangan itu oleh mereka...dan demikian ini adalah pandangan Imam As-Syafie, Imam Malik dan Abu Hanifah serta Imam Ahmad dan seluruh ulama" ( Syarah Sohih Muslim, An-Nawawi, 11/40 )

    Imam An-Nawawi menyambung :

    وأما اشتراء النبي الطعام من اليهودي ورهنه عنده دون الصحابة فقيل فعله بيانا لجواز ذلك وقيل لأنه لم يكن هناك طعام فاضل عن حاجة صاحبه الا عنده وقيل لأن الصحابة لا يأخذون رهنه صلى الله عليه وسلم ولا يقبضون منه الثمن فعدل إلى معاملة اليهودي لئلا يضيق على أحد من أصحابه

    Ertinya : Nabi membeli makanan dari Yahudi serta mencagarkan baju besinya dan tidak dilakukan kepada sahabat adalah dikatakan sebagai tanda keharusan melakukan demikian (berurusan dengan Yahudi dan bukan Islam walaupun terdapat orang Islam), sebahagian ulama yang lain pula mengatakan (nabi tidak beli dari sahabat) kerana mereka tiada makanan lebihan untuk dijual kepada nabi, ada juga yang mengatakan para sahabat tidak menerima cagaran Nabi serta tidak mahu menerima sebarang bayaran dari Nabi sehingga menyebabkan Nabi berurusan (kerana tidak mahu menyusahkan sahabatnya) dengan Yahudi agar tidak memberatkan sahabatnya. ( Syarah Sohih Muslim, An-Nawawi, 11/40)

    وقد أجمع المسلمون على جواز معاملة أهل الذمة وغيرهم من الكفار إذا لم يتحقق تحريم ما معه لكن لا يجوز للمسلم أن يبيع أهل الحرب سلاحا وآلة حرب ولا يستعينون به في اقامة دينهم.

    Telah ijma' atau sepakat seluruh umat islam keharusan urusan dengan ahli zimmah dan lain-lain orang kafir selagi mana (urusniaga itu) tidak jatuh dalam perkara haram. Tetapi umat Islam tidak boleh ( haram) menjual senjata kepada musuh Islam yang sedang memerangi Islam, dan tidak boleh juga membantu mereka dalam menegakkan agama mereka " ( Syarah Sohih Muslim, An-Nawawi, 11/40)

    Justeru, telah ijma' berkenaan keharusan membeli dan menjual samada kepada Yahudi, Nasrani (Kristian), Buddha, Hindu dan lain-lain selagi mana mereka tidak terlibat secara langsung (dan rasmi) memerangi Islam, transaksi pula dilakukan bertepatan dengan Islam. Di samping hujah-hujah yang sohih di atas ia juga disokong lagi oleh sebuah hadis dhoif iaitu :-

    روى الخلال بإسناده عن عطاء قال نهى رسول الله عن مشاركة اليهودي والنصراني إلا أن يكون البيع والشراء بيد المسلم

    Ertinya : Diriwayatkan oleh al-Khallal dengan sanadnya dari Ato' berkata : Rasulullah SAW melarang dari bermusharakah dengan Yahudi dan nasrani kecuali jika jual belinya ditangan orang Islam ( menuruti Shariah)" ( Al-kafi fi Fiqh al-Hanbali, 2/257 ; Al-Mubdi' , Ibn Mufleh, 5/4; Ibn Qayyim : Dhoif sanadnya kerana mursal : Ahkam Ahli Zimmah, 1/556 )

    d) Para sahabat juga berurusan jual beli dengan orang kafir termasuk Yahudi. Bukan Nabi Muhammad SAW sahaja yang berurusan demikian, malah para sahabat baginda lebih kerap melakukannya dimana mereka juga terbabit dalam jual beli dengan Yahudi, Nasrani, Musyrik dan lain-lain. Sebagai bukti adalah firman Allah :-

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَـذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ

    Ertinya : Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis, maka janganlah mereka mendekati masjidilharam sesudah tahun ini. Dan jika kamu khawatir menjadi miskin, maka Allah nanti akan memberikan kekayaan kepadamu dari karunia-Nya

    Ayat ini secara langsung memberikan kefahaman kepada kita bahawa para sahabat Nabi sebelum Allah SWT melarang orang kafir dari memasuki masjidil haram, mereka kerap dan cukup banyak berurusan samada jual atau beli dari si kafir dan yahudi.

    Ini disebutkan oleh Imam Al-Qurtubi dalam tafsirnya :-

    وكان المسلمون لما منعوا المشركين من الموسم وهم كانوا يجلبون الأطعمة والتجارات , قذف الشيطان في قلوبهم الخوف من الفقر وقالوا : من أين نعيش . فوعدهم الله أن يغنيهم من فضله .

    Ertinya : Orang-orang Islam apabila Allah melarang orang Musryik dari masuk (berniaga) pada musim perniagan sedangkan mereka dulu lah yang membawa makanan dan pernigaaan, maka syaitan mulai melontarkan dalam hati umat Islam takut dan bimbang mereka akan jatuh faqir, ( kerana tiada pelanggan dan pembekal), sehingga ada antara mereka berkata : " Bagaimana kami nak hidup" , tatkala itu Allah SWT menjanjikan kepada mereka kurniaan rezeki dari sisiNya" ( Al-Jami' Li Ahkami Quran, 8/106 )

    Imam Fakhruddin Ar-Razi pula menegaskan :

    وحملوا الطعام إلى مكة وكفاهم الله الحاجة إلى مبايعة الكفار

    Ertinya : Orang-orang Islam dari Jeddah, Sana'a dan Hunain itu membawa makanan ke Mekah (untuk dijual) dan Allah SWT mencukupkan mereka dengan jual beli dengan orang Kafir" ( Tafsir Al-Kabir, Ar-Razi, 16/22 )

    Hasilnya, jelas bahawa para sahabat juga berurusniaga dengan orang kafir. Nabi SAW juga masih hidup tatkala itu dan membiarkan urusan itu tanpa sebarang larangan dan tegahan. Malah setelah kafir dikeluarkan dari masjidil haram, para sahabat masih berniaga dengan mereka di sebelah luar, bukti terjelas adalah tindakan Nabi SAW sendiri membeli makanan dari Yahudi, Nabi juga wafat dalam keadaan hutangnya belum selesai dengan Yahudi ini. Isu hutang Nabi ini dibincang panjang lebar oleh ulama silam. Saya tidak berhasrat mengulasnya di sini.

    Saya kira kumpulan dalil dan huraian ringkas di atas sudah cukup untuk kita mendapat kefahaman hukum berkaitan ursniaga dengan Yahudi, syarikat yang dimiliki Yahudi atau lain-lain agama.

    Agenda Boikot bagaimana?

    Tidak dinafikan sama sekali bahawa umat Islam perlu melakukan sesuatu jika Yahudi atau lain-lainnya melakukan suatu jenayah dan kebiadapan terhadap Islam. Benar, umat Islam perlu bersatu padu dan bergabung kekuatan bagi memberikan pengajaran kepada mana-mana pihak yang memulakan kejahatan terhadap Islam. Saya juga tidak mahu melemahkan semangat kempen ini, cuma orang ramai perlu tahu antara hukum dan keutamaan. Jangan nanti jika ada di antara kita yang melihat rakan terlibat dengan mana-mana syarikat tadi lalu dituduhnya kafir, munafiq, pembantu Yahudi dan lain-lain.

    jahat

    Menurut para ulama kontemporari, cara yang dikira aman di zaman ini adalah dengan melakukan pemboikotan dari membeli barangan semua syarikat di bawah telunjuk mereka. Justeru, ia adalah salah satu cara yang paling berkesan buat orang awam islam di seluruh dunia.

    Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi menyatakan bahawa boikot seperti ini adalah bertujuan memberikan tekanan kepada pengusaha dan peniaga yang seangkatan dengan para penyerang agar mereka sendiri mendesak kerajaan mereka kepada keamanan selain mereka akan membenci tindakan kerajaan dan rakan seagama mereka yang melakukan kejahatan terhadap Islam.

    Ia juga dijangka dapat memberikan kesan ekonomi yang buruk kepada negara mereka sekaligus membantutkan hasrat mereka untuk meneruskan kejahatan dan serangan terhadap Islam.

    Walaubagaimanapun, adakah perlu kita menjadikan seluruh Yahudi di seluruh dunia tanpa mengira mereka membantu serangan atau tidak secara umum?. Atau bagaimana?

    Menurut pendapat spontan saya, kita perlu membezakan di antara hukum dan keutamaan (afdhaliyah). Secara mudahnya, hukum berurusan dengan mereka sentaisa halal selagi mereka tidak terlibat secara langsung dengan peperangan, cuma yang afdhalnya tidak berurusan tatkala Islam sedang diserang oleh bangsa mereka. Bagi memahami hal ini, perkara berikut perlu dilihat :-

    1) Hukum asal urusniaga dengan Non-Muslim termasuk Yahudi dan semua syarikatnya adalah halal selagi transaksi yang dibuat menrut syarat jual beli Islam.

    2) Kewujudan syarikat-syarikat ini di negara Yahudi dan MoU perniagaannya di negara Yahudi tidak boleh dianggap sebagai membantu kerja keganasan Yahudi. Justeru, sebarang pembuktian seperti ini tidak kuat untuk mensabitkan bantuan 'direct' kepada kerja jahat Yahudi atau lainnya.

    3) Hukum asal ini hanya akan bertukar kepada haram berurusniaga atau wajib memboikot mereka jika :-

    a- Pemerintah Islam tertinggi iaitu Khalifah bagi seluruh dunia Islam mengarahkan boikot demi mencapai maslahat tertentu untuk Islam. Ia adalah kerana Allah SWT memerintahkan umat Islam agar mentaati pemerintah dalam hal ehwal yang tidak bercanggah dengan Islam. Peirntah ini tercatat di dalam Al-Quran. Hal ini dapat dilihat dalam tindakan Khalifah Umar al-Khattab yang mengarahkan seorang sahabat agar menceraikan isterinya dari kalangan Ahli Kitab dari negara Rome atas dasar 'maslahat' iaitu untuk menjaga kepentingan wanita Muslimat di ketika itu. Tatkala itu, perkara harus tadi sudah menjadi larangan sementara waktu disebabkan arahan pimpinan Islam (Nizam Al-Usrah Fil Islam, Dr Uqlah)

    Malangnya di ketika tiadanya seorang khalifah yang bertanggung jawab bagi seluruh umat islam, adalah sukar untuk menggunakan peruntukan kewajiban ini. Sekadar fatwa ulama besar seperti Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi masih tidak mampu menjadikan hukum boikot sebagai wajib buat setiap individu umat Islam. Ia masih berada dalam lingkungan 'afdhal' atau 'elok' sahaja dan tidak wajib untuk boikot dan tidak haram untuk terus berurusniaga.

    Tiada Khalifah Islam

    Di waktu tiadanya khalifah tertinggi Islam, menurut Prof. Dr Syeikh Muhammad 'Uqlah El-Ibrahim (Prof Fiqh di Jordan), tugas 'ulil amri' itu jatuh kepada kerajaan umat Islam di negara masing-masing. Jika demikian, Sultan, Perdana Menteri atau JAKIM adalah wakil urusan tersebut di Malaysia, maka sekiranya ada di antara pihak ini menyatakan keperluan boikot secara rasmi, tatkala itu adalah wajib ke atas setiap individu umat Islam di malaysia untuk memboikotnya. Jika tidak, adalah sukar didapati sebarang nas yang khusus lagi tepat cara pendalilannya bagi menjatuhkan hukuman wajib ke atas setiap umat Islam secara individu.

    Justeru, di ketika tiadanya arahan rasmi dari kepimpinan sesebuah negara umat Islam, tindakan melakukan boikot tersebut adalah tergolong dari tindakan yang 'digalakkan' sahaja serta mendapat pahala sudah tentu bagi sesiapa yang melakukannya dengan niat yang betul. Iaitu mengutamakan barangan buatan umat Islam dan peniaga Islam disamping 'mendenda' syarikat milik Yahudi. Bagaimanapun, dari sudut hukum adalah tidak haram makan di McDonald, KFC dan membeli barangan harian dari mana-mana kedai dan pasaraya milik bukan Islam selagi mana barangan itu mempunyai tanda 'Halal' JAKIM dan yang diiktiraf serta belum tamat tempohya.

    Dalil keutamaan ini antaranya adalah :-

    جَاهِدُوا الْمُشْرِكِينَ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَأَلْسِنَتِكُم

    Ertinya : "Berjihadlah kamu menentang orang musryikin itu dengan harta kamu, dan diri kamu serta lidah kamu" ( Riwayat Abu Daud, no 2504, 3/10 ; Albani : Sohih )

    Perbezaan & Perkembangan Baru

    Cuma, di zaman kewujudan jemaah-jemaah Islam yang pelbagai di dalam negara Malaysia, pada hemat saya, sekiranya anda seorang yang komit dan telah memberikan satu 'bai'ah' atau janji setia dengan kepimpinan persatuan anda seperti ABIM, JIM, PAS, TABLIGH, HIZB TAHRIR, PPIM atau lainnya, dan mereka mewajibkan ahli mereka agar boikot. Tatkala itu mungkin boleh diperbincangkan hukumnya samada telah menjadi wajib ke atas ahli mereka atau tidak. Saya tidak berhasrat untuk membincangkannya di sini kerana ia akan memanjangkan tulisan ini. Mungkin ia lebih elok ditulis oleh tokoh-tokoh pimpinan persatuan dan jemaah tadi sendiri.

    b- Syarikat tersebut mendedahkan secara terus terang dengan hebahan rasmi bahawa mereka memperuntukkan keuntungan mereka bagi menyokong serangan Yahudi ke atas negara umat Islam.

    Ia seperti yang dilakukan oleh Starbuck dan lain-lain. Dan pendedahan ini mestilah jelas dan bukannya khabar angin tanpa hitam putih. Tatkala itu ia sudah termasuk alam hukum menjual senjata kepada tentera musuh yang menyerang Islam yang disebutkan oleh Imam An-Nawawi di dalam kitab al-Majmu sebagai haram secara sepakat ulama.

    contoh

    Syarat Sebelum Sebaran

    Perlu diingat, selagi tiada edaran khusus, specifik dan rasmi oleh syarikat terbabit yang menyatakan mereka menyokong dan membantu serangan atas nama syarikat, selagi itu hukum asal iaitu harus berurusniaga dengan syarikat itu akan tetap terpakai.

    Sekadar salah seorang pemegang saham bertindak sendirian membantu pembinaan kuil, atau membantu serangan oleh Yahudi juga belum cukup kuat untuk mengubah hukum harus tadi kepada haram. Ini kerana ia adalah tindakan peribadi salah seorang pemegang saham sahaja dan bukannya polisi sebuah syarikat itu.

    Jika sekadar maklumat tidak rasmi dan khabar angin sahaja yang menyebut kaitan syarikat dengan gerakan ganas Yahudi. Tatkala itu, kaedah fiqh ini masih terpakai :-

    أن اليقين لا يزال بالشك

    Ertinya : Keyakinan tidak akan diketepikan hanya kerana suatu syak ( iaitu tidakpasti kebenarannya) ( Al-Majmu, Al-Nawawi, 1/266 )

    Perlu difahami hukum asal harus berurusniaga dan membeli dari bukan Islam dan Yahudi adalah termasuk dalam bab yakin, ia tidak akan tergugat hanya dengan khabar-khabar angin penglibatan mereka dalam aktiviti serangan ke atas Islam. Keyakinan asal tadi hanya akan berubah bila dua sebab yang disebut di atas muncul. Wallahu'alam.

    Kesimpulan umum :

    Harus jual beli, guna khidmat dan makan di McDonald, KFC, TESCO, JUSCO, MAXIS, INTEL dan lain-lain produk walauapun berasal dari Yahudi atau Non-Muslim selagi mana : -

    a) produk mereka disahkan bersih dan halal oleh JAKIM ( jika di Malaysia) serta tempoh lesen masih hidup,

    b) cara transaksi dan urusniaga yang dibuat adalah bertepatan dengan Islam,

    c) tiada sebarang perintah oleh kerajaan yang berwajib untuk memboikot mereka bagi mencapai sesuatu maslahat kebaikan untuk Islam,

    d) tiada sebarang bukti secara bertulis dan penghebahan rasmi syarikat bahawa mereka membantu dan menyumbang khas kepada serangan ke atas Islam, yang mana ia dibuat atas nama syarikat dan bukan salah seorang individu dalam syarikat sahaja.

    Walaubagaimanapun, mendapat pahala bagi sesiapa yang melakukan boikot terhadap mana-mana barangan atau syarikat didasari oleh keyakinannya terhadap hasil kajiannya sendiri yang mendapati penglibatan yang tidak sihat tadi itu ada pada syarikat atau mana-mana pengeluar barangan. Tatkala itu, boikot adalah wajib ke atas dirinya sahaja dan digalakkan bagi sesiapa yang yakin dengan info yang dikeluarkannya.

    Digalakkan juga umat Islam mengutamakan sayarikat Islam dan barangan keluaran Islam bagi membantu peningkatan ekonomi umat Islam. Ia juga adalah salah satu fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Saudi. Wallahu'alam.

    Sekian

    Zaharuddin Abd Rahman

    Bagus ni.

    Doktor memulakan syarahannya dengan membawa para hadirin memikirkan sejenak dengan hadith yang maknanya sedikit sebanyak "Dalam diri-diri kamu ada kebesaran Tuhan". Doktor menyuruh kita melihat kedua tapak tangan dan perhatikan garis-garis di tapak tangan kita. Garisan-garisan di tangan kiri menunjukkan angka 8 dan 1 dalam Bahasa Arab dan tangan kanan 1 dan 8 dan membawa ke jumlah 81 + 18 = 99 iaitu bilangan nama Allah. Berikut adalah antara intipati syarahannya secara ringkas:-

    1. Cara makan, kenapa kita gunakan tangan? Mengikut cara Rasulullah s.a.w, beliau akan menggaulkan lauk dan nasi dengan tangan kanannya dan kemudian membiarkan sebentar, lalu Rasullah saw akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kecilnya(yg last tu), lalu Rasullah saw akan menghisap garam itu.. Kemudian barulah Rasulullah makan nasi dan lauknya.

    Mengapa? Kerana kedua belah tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzim, tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari yg kiri. Ini adalah kerana enzim yg ada di tangan kanan itu merupakan enzim yang dapat menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first process of digestion.

    Mengapa menghisap garam? Kerana garam adalah sumber mineral dari tanah yg diperlukan oleh badan kita. Dua cecah garam dari jari kita itu adalah sama dgn satu liter air mineral. Kita berasal dari tanah maka lumrahnya bahan yang asal dari bumi (tanah) inilah yg paling berkhasiat untuk kita.

    Kenapa garam? Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan, mengikut Dr, dihospital-hospital , the first line of treatment for poisoning adalah dengan memberi Sodium Chloride, iaitu GARAM. Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin menggangu manusia.

    2. Cara Rasulullah mengunyah - Rasulullah akan mengunyah sebanyak 40 kali untuk membiarkan makanan itu betul-betul lumat agar perut kita senang memproseskan makanan itu.

    3. Membaca Basmalah (Bismillahirrahma Nirrahim). Membaca Basmalah sebelum makan untuk mengelakkan penyakit. Kerana bakteria dan racun ada membuat perjanjian dengan Allah swt, apabila Basmalah dibaca maka bakteria dan racun akan musnah dari sumber makanan itu.

    Cara Rasulullah minum.

    Janganlah kita minum berdiri walaupun ia makruh tetapi ia makruh yang menghampiri kepada haram. Jangan kita minum dari bekas yg besar dan jangan bernafas sedang kita minum. Kerana apabila kita minum dari bekas yg besar, lumrahnya kita akan meneguk air dan dalam proses minum itu, kita tentu akan bernafas dan menghembuskan nafas dari hidung kita. Kerana apabila kita hembus, kita akan mengeluarkan CO2 iaitu carbon dioxide, yang apabila bercampur dgn air H20, akan menjadi H2CO3, iaitu sama dengan cuka, menyebabkan minuman itu menjadi acidic.

    Jangan meniup air yg panas, sebabnya sama diatas.

    Cara minum, seteguk bernafas, seteguk bernafas sehingga habis. Mengapa Islam menyuruh di sebat 100 kali orang belum berkahwin yang berzina, dan merejam sehingga mati org yg sudah berkahwin yang berzina?

    Badan manusia akan mengeluarkan sel-sel darah putih atau antibiotik yg dapat melawan penyakit. Dansel-sel ini terdapat di daerah tulang belakang, berdekatan dengan sum-sum tulang manusia.

    Lelaki yang belum berkahwin dia akan dapat mengeluarkan beribu-ribu sel ini, manakala lelaki yang sudah berkahwin hanya dapat menghasilkan 10 unit sel ini sehari, kerana antara sebabnya ialah kerana sel-sel lain akan hilang kerana perhubungan suami isteri. Jadi apabila lelaki yang belum berkahwin didapati salah kerana zina hendaklah disebat 100 kali. Ini adalah kerana apabila dia disebat di belakangnya, suatu amaran tentang kesakitan itu akan membuatkan penghasilan beribu sel antibiotik yang dapat melawan virus HIV jika ia ada di badannya, dengan itu dapatlah antibodi melawan virus HIV itu. Tetapi jika lelaki itu sudah berkahwin, walaupun disebat 100 kali ia akan tetap menghasilkan 10 unit antibodi sahaja, jadi dengan itu hukumannya direjam hingga mati agar dia tidak dapat merebakkan virus HIV itu.

    Itulah sedikit sebanyak inti syarahan yg disampaikan oleh Dr Jamnul Azhar. Harap ia akan memberi manfaat pada anda sekalian, dan sedikit informasi yang diberikan oleh Mudaris(guru) ana, Mudaris Iskandar mengenai Ka'bah.

    Mengapa ia terletak di Mekah al-Mukarramah dan mengapa ia empat persegi (cube). Ia terletak di posisinya sekarang kerana setelah dibuat kajian oleh para cendikiawan dari Pakistan dan Arab, didapati, tempat terletaknya Ka'bah sekarang itu, adalah betul-betul di tengah bumi. Mengapa ia empat persegi, ia melambangkan perpaduan ummah yang bergerak maju bersama, equality and unity, tidak seperti bentuk pyramid, dimana ia diumpamakan, seperti hanya seorang pemenang yg berada diatas setelah ia memijak-mijak yang lain. Dan antara lagi sebab mengapa 4 persegi melambangkan 4 imam besar, Maliki, Hambali, Hanafi dan Syafi'i, melambangkan kebenaran keempat-empat Imam tersebut.

    Sekian buat renungan bersama, Fi amanillah Jazakallah.

    TOLONG SEBARKAN DAN JADIKAN AMALAN BERGUNA.... BAGUS NI...